River Websolutions zet regelmatig online marketing in voor klanten en eigen producten. Online marketing wordt door steeds meer bedrijven toegepast en dit zijn niet specifiek grote bedrijven. Ook mkb-ers en zzp-ers zien vandaag de dag de kracht van marketing steeds beter in.

Je kunt voor elk bedrijf marketing technieken toepassen. Deze technieken kunnen eenvoudig zijn, zoals regelmatig een berichtje plaatsen op social media, maar je kunt ook als zzp-er of mkb-er zijnde een complete marketingstrategie bedenken.

Kleinere bedrijven onderschatten vaak het belang van marketing en online marketing

Grote bedrijven zijn volop bezig met marketing, terwijl kleinere bedrijven zich er vaak niet zo heel erg mee bezighouden. Wij willen laten zien, dat het JUIST voor zzp-ers en mkb-ers interessant kan zijn om marketing in te zetten.

Juist voor zzp-ers en mkb-ers kan het belangrijk zijn om marketing in te zetten, hier zijn verschillende redenen voor. Om maar te beginnen is de kans erg groot, dat concurrenten zich ook niet bezig houden met marketing en dit kan dus voor jouw bedrijf juist een punt zijn waar kansen liggen.

Meer omzet door marketing en online marketing

Het is geen fabeltje, dat je met een goede marketingstrategie je omzet kunt vergroten. Marketing kan elk bedrijf een succes brengen, of je nu in de bouw werkt, als schoonmaker of als accountant. Met marketing kun je meer mensen bereiken en, wanneer je het goed doet, zorgen voor meer omzet.

Laten we een voorbeeld nemen, je opent een nieuwe kapperszaak in Rotterdam en je wilt meer bekendheid creëren. Dan zijn er verschillende stappen die je kunt nemen, om die bekendheid te krijgen. Zit jouw nieuwe kapperszaak in een drukbezochte straat? Dan kun je bijvoorbeeld eerst beginnen met het uitdelen van folders. En ja, zo simpel kan marketing dus al zijn, want het uitdelen van folders is ook marketing.

Zorg er altijd voor dat je jouw bedrijf professioneel presenteert. Laat je een folder maken, vraag dan iemand om het design te maken en laat je folder afdrukken bij een goede drukkerij. Folderen hoef je niet eens zelf te doen, maar wanneer je ervoor kiest om wel zelf folders uit te delen, dan zien je potentiële klanten direct het gezicht achter jouw bedrijf.

Naast folderen zijn er natuurlijk nog veel meer manieren, neem bijvoorbeeld het adverteren in een krant, of je folders laten meebezorgen met een krant. Ook zijn er tegenwoordig nog andere manieren die je kunt gebruiken jouw bedrijf te promoten, zoals narrowcasting en adverteren op schermen die bij lokale winkels hangen.

marketing voor meer omzet

Online marketing voor zzp-ers en mkb-ers

Online marketing wordt steeds vaker gebruikt en niet alleen door grote bedrijven, maar ook door zzp-ers. Er zijn verschillende marketing technieken die je online kunt gebruiken. Sommige van deze technieken zijn gratis en sommige betaald. Een combinatie van gratis en betaalde technieken wordt veelal gebruikt.

Gratis online marketing – SEO, of in het Nederlands “Zoekmachine Optimalisatie” is een techniek die vooral interessant is voor de lange termijn. Je hebt hiervoor als bedrijf een website nodig. Je kunt je website zo optimaliseren, dat deze goed door zoekmachines wordt opgepakt en hoog wordt geïndexeerd, waardoor jouw potentiële klanten je makkelijker kunnen vinden.

Zit je met je bedrijf al op een social network zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter? Indien je bedrijf nog niet actief is op een social network, dan raden wij je aan hier zeker mee te beginnen. Via Social networks, kun je jouw bedrijf gratis promoten en zijn er all mogelijkheden dat potentiële klanten je kunnen vinden.

Betaalde online marketing – Er zijn ook veel betaalde online marketing technieken. De bekendste en meestgebruikte technieken zijn Google Adwords en Facebook Ads. Met Google Adwords kun je zowel in de zoekmachineresultaten adverteren, maar ook op alle website die bij Google hebben aangegeven dat zij speciale advertentieruimtes op de website hebben. Je betaalt elke keer wanneer iemand klikt op jouw advertentie.

Dit wordt CPC genoemd (Cost Per Click). Bij Facebook ads, werkt dit een beetje hetzelfde, alleen zal je advertentie dan op Facebook zelf komen te staan. Je kunt met zowel Facebook, als met Google heel specifiek targetten. Zodat je precies jouw doelgroep kunt bereiken, omdat dit vaak mensen zijn die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Marketing en online marketing zelf doen of laten doen

Marketing en online marketing kun je zelf doen of laten doen. Je moet zelf kiezen wat het beste bij je past. Vind je het fijn om zelf bezig te zijn met de marketing van jouw bedrijf, dan kun je jezelf in marketing verdiepen. Wil je liever dat iemand anders de marketing van jouw bedrijf verzorgt, dan kun je een bedrijf inhuren.

Beide mogelijkheden hebben voor en nadelen, maar het grote verschil is toch wel dat wanneer je een bedrijf de marketing dat doen, dat je gelijk een grote bron van kennis in huis haalt. En je hoeft je er natuurlijk zelf niet meer in te verdiepen, waardoor je meer tijd over hebt om te doen waar je goed in bent.

Zelf marketing doen – Wanneer je overweegt om zelf met marketing aan de gang te gaan, dan kun je online informatie inwinnen over verschillende technieken die je kunt inzetten. River Websolutions geeft veel tips over online marketing, maar ook over andere marketing technieken.

Een bedrijf je marketing laten doen – Ben je op zoek naar een bedrijf dat de marketing voor jouw bedrijf uit handen kan nemen, dan kan River Websolutions je goed helpen. Wij zijn gespecialiseerd in online marketing en houden dan ook onze kennis op peil, om onze klanten te kunnen blijven voorzien van de nieuwste marketing technieken.

marketing laten doen

Werken met een marketingstrategie

Marketingstrategie is een term die je vast weleens voorbij hebt horen komen. Met een marketingstrategie maak je een plan, waarmee je met jouw bedrijf aankomt bij je doelgroep. Ken je jouw doelgroep? En waar hangt deze uit?

Verbeeld je in jouw doelgroep, waar zou deze uithangen, wat doet deze doelgroep graag en nog belangrijker “hoe wek je de interesse bij deze doelgroep”.

Wanneer je jouw doelgroep hebt bepaald, dan kun je een plan bedenken om deze te bereiken. Elk bedrijf en elk product heeft een andere doelgroep en dus een andere marketingstrategie nodig. Wanneer je de juiste doelgroep gevonden hebt, dan kan marketing pas echt beginnen!

Hierboven gaven wij al enkele voorbeelden van marketing, kies de optie(s) waarvan jij denkt dat deze goed bij je bedrijf pas(t/sen). Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden en waarmee je jouw marketingsucces kunt vergroten, deze lees je hieronder.

Spreek dezelfde taal: Spreek de taal die je doelgroep ook spreekt. Kijk naar de gemiddelde leeftijd of bijvoorbeeld naar de opleiding van je doelgroep. Deze gegevens kunnen je helpen om dezelfde taal te spreken als je doelgroep.

Los een probleem op: Vaak zul je merken dat jouw doelgroep op zoek is naar een oplossing voor een probleem dat ze tegenkomen. Vertaal jouw bedrijf of product naar de oplossing van het probleem dat je doelgroep heeft. Speel ook zeker in op problemen.

Wees transparant: Wees transparant in alles, geef je doelgroep in enkele punten duidelijkheid over wat jouw bedrijf doet of waarom zij jouw product zouden moeten kopen.

marketingstrategie opstellen

Marketingadvies

Heb je advies nodig om je bedrijf verder op weg te helpen met behulp van marketing? Dan staat River Websolutions voor jou klaar! Wij hebben 2 marketeers die graag helpen en wij werken ook samen met meerdere copywriters die er samen met ons voor zorgen dat jouw website online beter gevonden zal worden.

Neem gerust contact met ons op, een gesprek kost helemaal niets!